Skärmavbild 2020-09-03 kl. 08.16.24.png

Ett år vid köksbordet - så lindrar du stillasittandes smärtor



Över ett år har nu gått sedan Corona-pandemin blev ett faktum i Sverige och de som hade möjlighet fick ställa om till hemmajobb.



Ett drygt år har för många tillbringats vid köksbordet och påverkan på kroppen är tyvärr inte positiv med smärta i nacke, axlar och rygg. Men du kan hjälpa kroppen genom att göra övningar mot de vanliga smärttillstånden.


I denna artikel får du ta del av tips från Hillevi Borga, fysioterapeut och yogalärare i Team Yogobe.


Att jobba hemma ger smärtande nacke och värkande rygg Det där vi trodde skulle vara några veckor, tog visst lite längre tid. Vid pandemins start förra året när många anställda fick besked att de skulle arbeta hemma var det många som tyckte det var lite skönt att få chilla hemma i soffan med datorn en vecka eller ett par. Initialt var det trängsel i parker och friluftsstråk där man hade “Walk and talks” med kollegan i luren och dagliga friskvårdstimmar togs ut för att dagtid träffa sin löpcoach, när man nu äntligen hade tid att träna för det där loppet.


Ett drygt år senare med otaliga digitala möten och dåliga arbetsställningar framför datorn är det tyvärr ett annat scenario vi ser. Smärtande nackar och axlar och värkande ryggar. Musarm, spänningshuvudvärk och skrivkramp i en salig röra. Hemmabyggen med boktravar på diskbänken att ställa sin laptop på för att kunna stå och arbeta konkurrerar med tappra försök att finna fungerande liggande arbetsställning i soffan.

Den initiala frihetskänslan och aktivitetsglöden har falnat och en ökad inaktivitet hos befolkningen tycks nu vara ett faktum. Gymmet känns inte tryggt och simhallarna är stängda. Arbetsdagen kan fortsätta en bra stund efter middagen eftersom kontoret är just där i köket och är öppet igen så fort bordet är avdukat efter middagen och barnens fritidsaktiviteter är begränsade. Att dessutom partnern och de studerande hemmaboende ungdomarna är hemma gör inte situationen bättre. Det är fler som konkurrerar om platserna hemma och friktionen är ibland påtaglig.


Rörelse – en väg ur smärta Att sitta stilla, att sitta dåligt, att jobba enformigt har aldrig varit bra, men just nu är detta så tydligt för många. Små pauser med smarta rörelser kan vara en lösning, eller åtminstone en hjälp på vägen. Många gånger är rörelse vägen ur smärta och det behöver inte vara så krångligt:


  • Ta små, korta pauser under dagen genom att exempelvis ställa dig upp, rulla bak axlarna och sträck ut ryggen i olika riktningar - små rörelser som kan göra stor skillnad.

  • Rulla ut yogamattan och gör ett kort set med övningar. Det behöver inte vara krångligt eller ta lång tid - den korta stunden är en bra investering för att förebygga eller bli av med smärta.

  • Har du musarm? Musarm mår bra av mobilisering och enkla rörelseövningar kan göra stor skillnad.

  • Känner du av spänningshuvudvärk? Då behöver du ofta öka cirkulationen i nacke, käke och skuldra.

  • Om du har en smärtande rygg kan det i många fall hjälpa att byta läge på din arbetsställning.


En liten paus likt detta kan göra stor skillnad för både ditt fysiska och psykiska mående. Kanske den lilla pausen till och med kan hjälpa mot skrivkramp eller stress för en lång att-göra-lista.


Text: Agnes Ekesiöö