Skärmavbild 2020-09-03 kl. 08.16.24.png

Influencermarketing som inte kostar skjortan



Hur arbetar man med influencers? Är det bara stora företag som kan marknadsföra på det här sättet?



Forever har med enkla medel och interna resurser hittat lösningen. Att involvera influencers i sin marknadsföring låter kanske som en dyr investering.


Men det behöver inte alls kosta skjortan om du gör det på rätt sätt. Forever hade många tips och råd att dela när Marknadsföreningen i Göteborg, MiG, bjöd in till ett webinar i fredags. Här är några highlights om du och ditt företag funderar på att samarbeta med influencers.

Kom igång:

  • Fundera över vad du vill få ut av ett samarbete med influencers, vad är syftet?

  • Välj en influencer som är rätt för ditt företag, någon som gillar varumärket och som matchar företagets värderingar. Titta i deras flöde; vilka är de, har ni samma målgrupp? Stora influencers har ofta höga arvoden. Leta hellre efter microinfluencers som är duktiga på att skapa content.


Skapa gott samarbete:

  • Upprätta ett tydligt kontrakt så att både parter är trygga med vad som förväntas och vilka eventuella lagar och regler som gäller för just din verksamhet.

  • Låt influencers kommunicera på sitt sätt utan att kontrollera allt för mycket. Självklart ska du alltid godkänna materialet före publicering så att inte någon otillåten marknadsföring slinker igenom, men språkvalet är deras. Du betalar för att få ta del av influencerns trovärdighet, då måste det synas att det är hen som skriver.


Maxa resultatet:

  • Dela vidare resultatet i företagets kanaler, och tagga alltid influencern.

  • Informera om samarbetet internt och uppmana personalen att engagera sig och dela så blir spridningen ännu större.


Relaterade länkar

  • Mer om Forever